Telia: står fast vid synergimål för Bonnier-affär

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Telia står fast vid att förvärvet av Bonnier Broadcasting förväntas generera synergier från 2020 med full effekt om 600 miljoner kronor per år från 2022.

Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget med anledning av att EU-kommissionen på tisdagen godkänt affären.

"Detta är en milstolpe för Telia Company - vi blir pionjärer i Norden när vi nu bygger en helhetslösning som möter kundernas krav på högkvalitativ uppkoppling, stabil streaming och fantastiskt innehåll", säger Telias tillförordnade vd Christian Luiga, enligt ett pressmeddelande.

Telia upprepar att synergierna kommer att uppstå inom tre områden: en förbättrad kärnverksamhet, ökad användning av C More och TV4 Play samt kostnadseffektivisering.

Integrationskostnaderna förväntas uppgå till totalt 400 miljoner kronor under 2020-2021. Påverkan på det operationella kassaflödet 2020, nettosynergier och integrationskostnader förväntas uppgå till 500 miljoner kronor, skriver Telia.

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist kommer att bli ansvarig för Telia Companys nya affärsområde för media.

TV4, C More och MTV kommer att ingå i Telia Companys nya affärsområde för media. Affärsområdet kommer även att omfatta Telias nuvarande medieverksamhet, uppger bolaget.

Integrationen mellan Bonnier Broadcasting, med dess cirka 1.200 anställda i Sverige, Finland och Danmark, och Telia Company inleds när transaktionen är slutförd vilket beräknas ske den 2 december 2019.