Oasmias momentum: "Låg klinisk risk med stor potential"

Bollen är i rullning för Oasmia Pharmaceuticals läkemedelskandidat Docecal. Förra veckan förmedlade man att den första patienten är inkluderad i ett nytt kliniskt utvecklingsprogram.

"Potentialen på den marknaden vi har gett oss in på är enorm", säger vice vd Anders Blom.

image

År 2011 började patentet gå ut för läkemedelsproducenten Sanofi-Aventis produkt Taxotere®. Oasmia beslutade sig då för att ta fram en bättre formulering med den aktiva substansen Docetaxel och nu har Uppsalabaserade Oasmia Pharmaceuticals inlett sitt kliniska utvecklingsprogram i människa. Med stöd av sin drug delivery-plattform XR17 har man stora förväntningar på att eliminera förmedicinering samt kunna öka dosen under behandling.

"Vi har inte upptäckt någon ytterligare toxicitet i våra studier och vi bör kunna effektivisera effekten genom ökad dosering. Det ger oss anledning att tro att vi, med vår teknik, kan ge bättre behandling.", säger Anders Blom.

Innan patentutgången sålde Taxotere® för 3 miljarder dollar. Marknaden för enbart Docetaxel är värderat till 4 miljarder dollar, och hela cancerläkemedelsmarknaden överstiger till 100 miljarder dollar. Förutsatt att allt går vägen är det den storleken som Oasmia Pharmaceuticals ger sig in på.

"Potentialen på marknaden vi har gett oss in på är enorm. Den kliniska risken är alltid den största inom läkemedelsutveckling, men eftersom vi förbättrar redan befintliga substanser måste risken bedömas som låg."

Enda aktören

Till Anders Bloms kännedom är det ingen annan aktör som inlett kliniska studier på just Docetaxel och således kommit lika långt som Oasmia i processen mot ett förbättrat läkemedel mot vanliga cancerformer såsom bröst-, lung- och prostatacancer baserad på denna substans. Det är viktigt för en aktör att följa de stora läkemedlens patentsituation då ny teknik vid patentens upphörande kan ge möjlighet till förbättrade produkter och därmed öppna nya marknadsmöjligheter.

"När patentet gick ut för Taxol®, vilken likt Oasmias första produkt på marknaden Paclical® /Apealea® är baserad på Paclitaxel, var Abraxis BioScience först ute med en förbättrad produkt som i dag säljer för 1,3 miljarder dollar. Den produkten, Abraxane®, köptes av Celgene för 2,9 miljarder dollar 2010. Men deras teknik går inte att applicera effektivt på den specifika molekylen verksam inom Docecal, vilket det gör med vår teknologiplatform XR17."

Efter lovande prekliniska studier och myndighetsgodkännande inleder Oasmia nu sin kliniska utveckling i patienter. Det kommer att behövas uppemot 300 patienter för programmet, men med förmedlandet vill bolaget visa att bollen är i rullning och att tidsplanen efterföljs.

image

Aktien upp över 40 procent

För två veckor sedan sa bolagets nyrekryterade expert, doktor Ulf Jungnelius med bakgrund från stora internationella läkemedelsföretag som Eli Lilly, Pfizer och Celgene, att Oasmia Pharmaceuticals var "gravt undervärderad". Sedan dess har aktiekursen stigit med över 40 procent, från runt 8:30 kronor till dagens 12:35, per aktie med ett marknadsvärde om cirka 1,3 miljarder. Trots uppgången under mars handlas bolaget till en 40 procent lägre kurs än vid motsvarande tidpunkt i fjol. Ett större intresse för aktien bekräftas av Anders Blom.

"Inför vår listning på Nasdaq i USA gjorde vi flera roadshows och förmedlade viktiga delmål för det kommande halvåret och till min glädje kan jag konstatera att vi levererat på samtliga punkter och dessa har börjat bära frukt. Utöver det lämnade vi den 8:e februari in en ansökan till europeiska myndigheten, EMA för godkännande av vår produkt Apealea för behandling av äggstockscancer samtidigt som vi fick en hel del medieuppmärksamhet. Allt detta sammantaget bidrar till ett ökat intresse."

/Emelie Lundgren

=============================================================

OM CISION PROMOTED:

Cision Promoted är ett samarbete mellan Cision och Nyhetsbyrån Direkt. Tjänsten ger Cisions kunder möjlighet att synliggöra sina nyheter och pressmeddelanden i form av redaktionella nyhetsartiklar. Tjänsten är finansierad av bolagen som beställer genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint.

Nyhetsbyrån Direkt ansvarar för produktion och att tjänstens kvalitet och relevans säkras. Den produceras av en särskild redaktion som arbetar enkom med Cision Promoted utan samverkan med Nyhetsbyrån Direkts redaktionella verksamhet.

Nyhetsartikeln publiceras på platser som säkerställer att materialet når kapitalmarknad och media, exempelvis via Placera, Sveriges största sajt för privatsparare som ägs av Avanza, och nyhetsportalen Cision News. Marknaden nås också via Infront som är ett av marknadens största informations- och handelssystem för placerare i Sverige. Ytterligare distribution adderas successivt.