NIKE: KAN BLI FÖRLORARE PÅ OSÄMJAN MELLAN KINA OCH NBA-LIGAN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den växande osämjan mellan Kina och amerikansk proffsbasket har flera tänkbara förlorare, men kanske ingen tydligare än Nike.

Det skriver Financial Times.

Det amerikanska sportbolaget, vars swoosh-logga pryder samtliga spelare i USA:s proffsbasketliga NBA, har så här långt varit den kanske största vinnaren på den rådande basketfebern i Kina. Intäkterna från Nikes Kinadivision ökade under tremånadersperioden juni-augusti i år med 22 procent, och det var dessutom det 21:a kvartalet i rad med tvåsiffrig procentuell intäktstillväxt.

Men sedan NBA-laget Houston Rockets manager Daryl Morey tidigare i veckan twittrade till stöd för demokratirörelsen i Hongkong har inget varit sig likt. Kina har agerat kraftfullt genom att klippa de flesta band till NBA, och det har nu fått Wall Street att börja fundera över om NBA:s problem också kommer att bli Nikes.

Basketsportens popularitet i Kina, och populariteten hos Nike som varumärke, har varit så stor att "de har kunnat åka dit och i princip ta hur mycket betalt de vill", som en amerikansk analytiker beskrev situationen för Financial Times.

Nike har också gjort stora ansträngningar för att bevara sin höga status i Kina. En skokollektion drogs i somras tillbaka sedan dess designer, Jun Takahashi, uttryckt sig negativt om Kinas agerande i Hongkong. Bolaget vd Mark Parker har rentav beskrivit det amerikanska varumärket som "av Kina, för Kina".

Men nu ser Nike ut att fastna mellan två onda ting: antingen tar man Hongkongdemonstranternas parti och riskerar sin ställning i Kina, eller så går företaget ännu längre för att göra den kinesiska marknaden nöjd - och riskerar därmed att ses som en förrädare mot "amerikanska värderingar".