myFC introducerar JAQ för Kina

Med fullt fokus på miljön ska myFC:s flaggskepp JAQ ge alla möjligheten att ha grön energi i fickan. Under onsdagen presenterades nästa stora steg mot det målet.

"Etablerandet i Kina är kanske det mest spännande vi har gjort i myFC:s historia, åtminstone till dags dato.", säger vd Björn Westerholm, nyligen hemkommen från landet i öst.

image

Efter många, hårda, arbetsdagar har Björn Westerholm, hans kollegor och teamet i Hong Kong-baserade Novel Unicorn bildat samriskföretaget myFC Asia ltd. Tillsammans ska bolagen bearbeta den kinesiska marknaden. myFC:s produkt, JAQ, ska marknadsföras och säljas på marknaden som huserar världens största operatörer.

"Kina är en jättemarknad. De är extremt mobildrivna, väldigt kommersiella och världens största operatörer finns där. Det är en jättemöjlighet för oss att använda relationerna med teamet vi jobbar med i Novel Unicorn för att nå olika grupper med direkt försäljning.", säger Björn Westerholm.

Enligt vd:n bör de kinesiska konsumenterna vara extra intresserade av bränslecellen JAQ. myFC pratar med många operatörer världen över, men gehöret från de kinesiska har varit bra.

image

Baserad på rymdteknologi

JAQ är, kort sammanfattat, en portabel mobilladdare. Och ett portabelt batteri är i sig visserligen inget nytt, men riktigt så simpel är inte JAQ. JAQ är en bränslecell där ett specifikt kort, med lite vatten och salt, ger en kemisk reaktion som bildar vätgas. Vätgasen ger två restprodukter: vatten och elektroner. Elektronerna laddar, med hjälp av JAQ:en - eller bränslecellen, din mobil. Tekniken har använts i rymdfarkoster där passagerarna var (mycket) långt från närmaste laddningsstation eller vägguttag. Korten är förbrukningsvaror och JAQ:en behöver ett nytt kort per laddning. Inte så miljövänligt med engångs-användning, skulle miljöskeptikern invända. Björn Westerholm svarar:

"Våra kort samt monteringen av dem kommer att skötas av återvunnet material och med grön el. I dag består korten av 40-50 procent återvunnet material, men vårt mål och ambition är att nå upp till 90 procent. Korten kommer att tillverkas med en YuMi-robot från ABB vilken drivs på ren energi. I våra anläggningar utomlands är det inte lika enkelt för oss att veta exakt vilken energi våra underleverantörer driver byggnaden med, men allt vi kan påverka ska vara miljövänligt."

ABB:s YuMi-robot är även den en spännande historia. Vd:n uppskattar att myFC är ABB:s första beställare av YuMi-roboten. Inom industrin pratas det om industrialisering 3.0, vilket bolaget kan uppnå med hjälp av YuMi. Det är en flexibel produktionsmetod som ger en ny dimension av skalbarhet i producenternas logistikcenter. Med en specifik mjukvara kan myFC fjärrstyra sina robotar var de än är i världen genom att flytta över instruktioner och data till produktionen via mjukvaran.

PowerTrekken fasas ut

En titt på myFC:s bokslutskommuniké för fjolåret och fjärde kvartalet visar att omsättningen minskat dramatiskt mellan 2014 och 2015. Detta kommer naturligt av att myFC under 2015 befunnit sig i en utvecklingsfas där man satsat allt på sin nya produkt, JAQ, medan man fasat ut sin tidigare; PowerTrekk.

"PowerTrekken fanns i två varianter och såldes som mest i 22 olika länder. Den var passande för friluftslivsstilen där konsumenten vistas utomhus men är i behov av el till mobilen eller kameran. Målgruppen är inte så stor, inte ens globalt.. JAQ riktar sig till en helt annan målgrupp som är mycket större och som fler känner igen sig i", berättar Björn Westerholm.

Millennials brukar de kallas, de som är födda 1979 och senare, som använder mycket data, surfar mycket, både hemma och på språng via mobilen. Det är kanske främst, men inte uteslutande, dessa som känner igen sig i situationerna då JAQ behövs; på väg in på ett möte med sviktande batteri, på bussen på väg hem men med viktiga samtal kvar att genomföra, ute på stan eller cafét för att träffa en bekant, på flygplatsen eller tågstationen med alla uttag upptagna.

"JAQ är som att ha ett uttag i väskan. Den fungerar på alla mobiler som är usb-kompatibla. Den väger lätt och vi har satsat hårt på designen för att den ska attrahera alla konsumenter. Fokus har också legat på att göra den enkel så att alla kan använda den. Oavsett om du är nio eller nittio år."

Snar lansering

JAQ har ännu inte lanserats till slutkonsument, men en pre-order finns på myFC:s hemsida och lansering sker "i närtid". Sedan tidigare har man kommunicerat till marknaden att lansering sker i slutet av första kvartalet eller början av andra, i år. Det betyder nu, snart, och enligt Björn Westerholm håller tidsplanen fortfarande.Operatören 3 Sverige har blivit lovade att vara den första som säljer JAQ till slutkonsument. Det är också operatören som på olika sätt kan sätta priserna beroende på hur de marknadsför JAQ till sina kunder. Björn Westerholm berättar att myFC vill vara i "subscription mode" tillsammans med operatörerna, där man likt mobiler har en avbetalningsplan på ett mindre belopp varje månad under en bestämd tidsperiod.

"Det kan röra sig om förslagsvis 30 kronor i månaden under 18 månader, eller 19 kronor i 36. Vissa operatörer kanske hänger den i butik för fullpris, vad det nu än blir. Priset har vi lite påverkan på då operatörerna styr det, men på pre-ordern har vi JAQ ute för 49 kronor per månad."

Till skeptikern som menar att portabla batterier redan finns vill Björn Westerholm säga följande:

"Våra bästa kunder är de som redan har köpt ett portabelt batteri. De vet om hur svårt det är att komma ihåg att ladda extrabatteriet, vilket du måste göra med jämna mellanrum. Många gånger glömmer man det, batteriet tappar i effektivitet om det inte används och du har inte energin tillgänglig när du som bäst behöver det. Det slutar bara med att du släpar runt dödvikt i väskan."

/Emelie Lundgren

-------------------------------------------------------------

Fakta myFCHandelsplats: First North Stockholm

Listad sedan: 26 maj 2014Aktiekurs: 22:10 kronor (stängning 6 april)Aktiehistorik: 103% senaste 12 månaderna

Börsvärde: 492 miljonerUtmärkelser: JAQ vann German Design Award 2016

Nyckeltal helår 2015/q4 okt-dec

Nettoomsättning: 303.000 kr (1,3 mkr) / 21.000 kr (228.000)

Totala rörelseintäkter: 4,3 mkr (3,8) / 774.000 (626.000) Rörelseresultat: -39,3 mkr (-29) / -16,7 (-10,1)

Resultat per aktie: -1:85 kr (-3:54) / -0:78 kr (-1:21)Största ägareJP Morgan Bank SA: 18,8 procent Goldman Sachs International: 17 procent JP Morgon Clearing: 12,2 procent

Industrial Equity AB: 6,2 procent

KTH-Chalmers Capital: 5,9 procent

=============================================================

OM CISION PROMOTED:

Cision Promoted är ett samarbete mellan Cision och Nyhetsbyrån Direkt. Tjänsten ger Cisions kunder möjlighet att synliggöra sina nyheter och pressmeddelanden i form av redaktionella nyhetsartiklar. Tjänsten är finansierad av bolagen som beställer genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint.

Nyhetsbyrån Direkt ansvarar för produktion och att tjänstens kvalitet och relevans säkras. Den produceras av en särskild redaktion som arbetar enkom med Cision Promoted utan samverkan med Nyhetsbyrån Direkts redaktionella verksamhet.

Nyhetsartikeln publiceras på platser som säkerställer att materialet når kapitalmarknad och media, exempelvis via Placera, Sveriges största sajt för privatsparare som ägs av Avanza, och nyhetsportalen Cision News. Marknaden nås också via Infront som är ett av marknadens största informations- och handelssystem för placerare i Sverige. Ytterligare distribution adderas successivt.