MTG: räcker inte att bara producera coola esportevent - vd

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) MTG ska professionalisera intäktsströmmarna från esport och inte bara producera "coola event". Men arbetet tar längre tid än beräknat och nu sänker bolaget prognosen för den organiska tillväxten för helåret.

Det säger Jørgen Madsen Lindemann till Nyhetsbyrån Direkt efter måndagens rapport för det andra kvartalet.

Under det första kvartalet i år återvände MTG:s esport-vertikal till tillväxt efter att ha backat under den senare delen av 2018. I det andra kvartalet 2019 fortsatte tillväxten för esport, om än i en lägre takt än under det första kvartalet, och det var framförallt gaming-vertikalen som bidrog till en organisk tillväxt på 7 procent för bolaget som helhet.

Samtidigt sänker bolaget sina utsikter för den organiska tillväxten för helåret 2019 till intervallet 8-12 procent från att tidigare ha varit 15 procent. Anledningen till nedjusteringen uppges vara en långsammare utveckling av intäktsgenereringen för mediarättigheter inom just esport.

"Vi har haft en pipeline med potentiella kunder och ju närmare vi kommit i tid så har vi också fått en bättre förståelse för hur seriös dialogen är, om de är redo att betala och om de kan se värdet i det vi säljer, eller om vi behöver demonstrera mer av värdet för dem, och detta har tagit längre tid än vad vi räknat med", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Han pekar på behovet av att professionalisera intäktsströmmaran inom esport, där, bland annat, planeringshorisonten har varit kortare än inom mer traditionella evenemang, vilket gör det svårt för större annonsörer och sponsorer som behöver veta i god tid innan var och när evenemangen äger rum.

"Det har inte precis varit fallet tidigare inom esport, där mycket har planerats i halvårscykler, vilket är för kort varsel för många stora sponsorer. Nu har vi en kalender som vi kan gå ut och sälja redan under sommaren för nästa år och det är en viktig del för att kunna kapitalisera på antalet tittare", säger Jørgen Madsen Lindemann som menar att arbetet med att få bättre betalt per tittare går framåt. Bland annat har bolaget engagerat en global analysfirma som ska hjälpa bolaget att synliggöra värdet på tittarsiffrorna, men han påpekar samtidigt att det fortfarande är en ung sport.

När MTG gav sig in i esport för fyra år sedan kom 70 procent av intäkterna från de egenägda produktionerna (Own & Operated) och 30 procent från event där bolaget agerar medieproducent, medan i det andra kvartalet är relationen den omvända.

"Vi kommer definitivt att fortsätta se esport-vertikalen växa. Vi måste komma ihåg att det var mot bakgrund av den strategiförändringen som vi slutade växa under 2018, där vi gick från att agera som ett produktionsbolag till att fokusera på 'Own & Operated'. Det var därför vi minskade intäkterna och det är också en konsekvens av den förändringen som vi växer nu", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Frågan är om den nya nivån på 8-12 procent också är en ny långsiktig ny nivå, eller om den professionalisering som bolaget nu genomför kan ta tillväxten tillbaka till den tidigare ambitionen i häradet runt 15 procent på sikt?

"Alltså, marknaden är prognostiserad att växa någonstans över 20 procent per år de kommande fyra till fem åren och det är såklart något som vi vill vara med på. Men vi måste också se till att vi blir lite mer sofistikerade så att vi verkligen får betalt för tittarna, och det innebär att vi kanske måste vända ryggen till vissa affärer och istället för att bara sälja så måste vi också säkerställa rätt pris", säger Jørgen Madsen Lindemann och avslutar:

"Vi måste se till så att vi professionaliserar intäktsströmmarna och inte bara producera coola esport-event, för det gör vi redan."

MTG-aktien föll dryga 9 procent i den inledande måndagshandeln på Stockholmsbörsen.