MEDIA: SVERIGES UNGA PRATAR MEST OM NETFLIX, SWISH OCH YOUTUBE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Flera medieföretag finns med på topplistan av de varumärken unga svenskar oftast talar om. Tätplatsen innehas av streamingföretaget Netflix, som nära 70 procent av de tillfrågade har pratat om under de senaste två veckorna. Det skriver Dagens Media.

Listans etta Netflix följs närmast av Swish, som har ett så kallat word of mouth-värde på 65 procent. Youtube är trea med 62 procent och Spotify fyra med drygt 61 procent.

Därefter följer några bolag utanför mediasektorn: Ica ligger femma med 60 procent och Willys sexa med 57 procent. Tio i topp-listan avslutas av Volvo som når upp till 55,7 procent.

I undersökningen har opinionsinstitutet Yougov frågat svenskar mellan 18 och 34 år om de hört något positivt om ett varumärke under de senaste två veckorna. Därefter har samma personer tillfrågats vilka av dessa varumärken de själva har pratat med bekanta om under de två veckorna.