Insplorion marknadseftertraktade projekt förbi avgörande flaskhals

Svenska nanoteknikutvecklaren Insplorion har visat att deras sensorteknik kan genomföra mätningar av laddning i litium-jon-batterier. Det är en, av aktörerna inom framförallt fordonsindustrin, efterfrågad utveckling enligt vd Patrik Dahlqvist.

"Marknadspotentialen har alltid funnits där, men den tekniska utmaningen är det huvudsakliga frågetecknet. Nu börjar det bli uträtat."

Nanoteknologi tar allt större plats inom stora samhällsområden såsom medicin, elektronik och förnybar energi. Göteborgsbaserade Insplorion står på två affärsområdesben med sin patenterade NanoPlasmonic Sensing-teknik. Bolaget utvecklar och säljer mätinstrument, under segmentnamnet Instruments, för generell forskning inom nanoteknik. Dessutom utvecklar man specifika sensorlösningar, under Sensor Systems, som gårdagens pressmeddelande om litium-jon-batterier berörde. Med sitt sensorsystem har Insplorion nu visat att de kan mäta laddningen och statusen i ett sådant batteri, en inte helt tekniskt enkel miljö.

"Det är trångt inne i ett litium-jon-batteri. Den tekniska svårigheten är det den största flaskhalsen för att gå vidare med projektet. Men med vårt proof of concept har vi visat att det går med vår teknik, vilket är jättehäftigt för oss.", säger Patrik Dahlqvist om dagens förmedlade nyhet.

Insplorions teknologi utvecklades under en tioårsperiod under professor Bengt Kasemos ledning vid avdelningen för kemisk fysik på Chalmers tekniska högskola. Forskningen patentansöktes under 2009 vartefter ett godkännande möjliggjorde Insplorions grundande 2010. Därefter har en teknikutveckling skett med kommersiellt fokus.

"Inledningsvis prioriterade vi att rulla igång instrumentförsäljning för att tidigt generera ett kassaflöde, men i och med emissionen förra året fick vi finansiellt utrymme till att börja satsa lite mer på det benet med kanske störst potential i vår verksamhet där vi utvecklar tekniken för specifika behov som batteriövervakning."

Batteriövervakning efterfrågat

För drygt två år sedan mötte Patrik Dahlqvist och Insplorion med AB Volvo för att diskutera sensortekniken för fordonsgaser, men under mötet stod det klart att buss- och lastbilstillverkarens fokus låg på att bättre optimera sina batterier. Under mötet föddes Insplorions dagsaktuella projekt om att tillämpa deras sensorsystem inne i batterierna, för att lättare övervaka dess hälsostatus och laddningsgrad. Enligt gårdagens pressmeddelande om Insplorions framgångar kan man med deras teknik utnyttja batteriets kapacitet runt 15 procent bättre än med dagens metoder. Men siffran 15 är bara en ungefärlig sådan.

"Det beror på hur aktören trimmar sina batterier och är olika för olika användningsområden. I många fall vet man inte hur mycket mer man kan få ut eftersom det är svårt att mäta. Vi har i våra undersökningar stött på siffor mellan 10 och 30 % beroende på om det är vid till exempel snabbladdning eller en enkel urladdning. Så i vissa fall skall vi kunna förbättra kapaciteten med upp till 30 procent.", säger Patrik Dahlqvist.

Det skulle kunna innebära att en enskild laddning av en genomsnittlig el- eller hybridbil ger en räckvidd på 40 mil istället för 30, inom personbilssegmentet, utan att öka på batterivikt. Något som ger försäljaren en bättre hand för att locka köpare att välja just en el- eller hybridbil framför bensinen.

"80-90 procent av el- och hybridbilsflottan är baserad på litium-jon-batterier. Ser vi därför till en större bild av vår tekniska framgång kanske vi kan bidra till att göra övergången från fossilt till förnybarenergi smidigare."

"Vårt dagliga huvudbry"

Insplorions teknik är inte bara tillämpbar för fordonsindustrin; för gemene man kan batteriprestanda vara mer aktuellt när det gäller mobiltelefonen, laptopen eller annan hemelektronik. Även där kan NanoPlasmonic Sensing vara behjälplig såväl som vid energilagring för solceller och vindkraftverk.

"Det är flera som kommit till oss och pekat på brister i dagens mätmetoder. Antingen är de för klumpiga, för stora eller inte tillräckligt känsliga. Det är en tjusning med att få utveckla ny teknik, det är många som vill prova och som är nyfikna.", säger vd:n.

Men, med begränsade resurser som ett startup-bolag gäller det att "springa på lagom många bollar", enligt Patrik Dahlqvist.

"Mycket av det vi har utvecklat eller planerar att utveckla ser vi stor potential i, men det är avgörande för hur bra det kommer att gå för oss att vi kan prioritera rätt och hålla igen med vissa projekt. Det är vårt dagliga huvudbry."

Bengt Kasemo och grundarparet Christoph Langhammer och Elin Larsson Langhammer är kvar som tre av de fem största ägarna i Insplorion. Bengt Kasemo har ett konsultavtal på "några timmar i veckan", enligt vd:n, och är således fortsatt tillgänglig för bolaget.

Insplorion handlas, under onsdagens eftermiddag, för 9:50 kronor - en uppgång med knappt 16 procent från tisdagen.

/Emelie Lundgren

Insplorions fem största ägare

Nordnet Pensionsförsäkring: 10,45 procent

Avanza Pension: 8,52 procent

Bengt Kasemo: 5,43 procent

Christoph Langhammer: 4,74 procent

Elin Larsson Langhammer: 4,62 procent