HALDEX: REJÄL FÖRLUST FÖR ZF OM HALDEXPOST SÄLJS - ANALYTIKER

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Att bromstillverkaren Haldex störste ägare ZF Friedrichshafen överväger att sälja sin andel i bolaget är knappast någon överraskning. Att det tyska bolaget får ta en rejäl förlust står klart.

Det menar analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med.

"Jag är inte förvånad. När budstriden stod som hetast för tre år sedan verkade det nästan som om huvudmotivet var att hindra någon annan från att få kontroll över Haldex, snarare än att till varje pris själv komma åt bolagets teknik", säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken Capital Markets.

Tyska SAF Holland satte i juli 2016 i gång en budstrid genom att bjuda drygt 94 kronor per aktie för Haldex, en premie på knappt 11 procent jämfört med stängningskursen dagen innan.

Därefter gav sig ZF och Knorr-Bremse in i kampen, med successiva bud upp till 125 kronor per aktie. Ingen ägare fick dock full accept och därtill såg det dystert ut för Knorr-Bremse vad gäller att få konkurrensmyndigheternas godkännande. Sedan dess har ZF varit bolagets störste ägare med cirka 20 procent av aktierna, med Knorr-Bremse som god tvåa med knappt 15 procent. I dagsläget handlas aktien till strax under 60 kronor.

ZF har under början av året lanserat ett bud på konkurrenten Wabco, en väsentligt större transaktion, och i samband med detta låtit förstå att innehavet i Haldex skulle kunna komma att avyttras om så krävdes från konkurrensmyndigheternas sida.

"ZF har helt klart gjort sitt strategiska val i och med att man köper Wabco", konstaterar Mats Liss, analytiker på Kepler Cheuvreux, och påminner om att de inblandade bolagen bytt ledning sedan budstriden.

Hur lätt det blir att sälja är svårt att säga, menar analytikerna.

"Om de inte hittar någon väldigt ivrig köpare, som kan räkna hem stora synergieffekter, kan de till och med tvingas sälja till rabatt", säger Hampus Engellau.

SAF Holland, som för tre år sedan alltså bjöd över 94 kronor per aktie, skulle kunna vara en tänkbar köpare till väsentligt lägre kurser, även om bolaget nu haft flera år på sig att lägga ett nytt bud. Knorr-Bremse har dock sannolikt helt gett upp, då invändningarna mot ett sammanslaget bolags marknadsposition med stor säkerhet kvarstår, resonerar analytikerna.