Catena Media: "Vi är spelvärldens Hotels.com"

För drygt en månad sedan noterades Maltabaserade Catena Media på First North Stockholm och i veckan förvärvades två bolag i 30 miljoners-klassen. Vd Robert Andersson redogör här för hur bolaget lyckats växa med 300 procent per år sedan grundandet 2012.

"Vi vill bli störst, vi vill bli bäst och vi sitter inte på händerna.", säger vd:n över telefon från Malta.

image

Med kontor i London och Malta, knappt 100 anställda och en tillväxttakt som långt överstiger marknaden har Catena Media i veckan förstärkt sin position som det Sverigeledande företaget inom leadsgenerering och marknadsföring för iGamingbranschen. I veckan förvärvade man Wonko Media AB och ett affiliatenätverk i Belgien och Italien, vilket gav Catena Media tillgång till två nya reglerade marknader. Ett ben i bolagets tillväxtstrategi är geografisk expansion, tillsammans med förvärv och organisk tillväxt, vilket man nu uppnår genom att sprida verksamheten till två nya europeiska länder."Jag är jättenöjd med förvärvet av Wonko Media som stärker Catena i Sverige, men den potentiella superaffären är nätverket i Belgien och Italien. Vi når två nya tillväxtmarknader där allt är lagligt reglerat. Nätverket vi har förvärvat arbetar bara med licenserade operatörer. Det går inte att få det mer rumsrent än så.", säger Robert Andersson.

Han tillägger att Italien inte ännu har "jättestora spelarvärden" men att tillväxttakten och lönsamheten är hög redan nu med fortsatt stor framtidspotential.

"Har inget att vinna på det"Catena Media marknadsför sina kunder, främst onlinecasinon såsom 888.com, Betsson, Unibet och Mr. Green, genom sin tekniska plattform. På så vis genererar man trafik och leder onlinespelare till kunderna. Bolaget är sedan berättigad till en viss andel av den nettospelintäkt som en onlinespelare spenderar och så genererar Catena Media sina intäkter. Verksamheten är därför beroende av SEO, Search Engine Optimization, för att vara ett högt rankat alternativ på de stora sökmotorerna som Google. För någon vecka sedan publicerades artiklar i media med påståenden om att Catena Media, med flera, annonserar på porr- och piratsajter för att leda trafik. Det är ett fundamentalt missförstånd av verksamhetens behov, menar vd:n.

"Man har hittat länkar till oss på ljusskygga webbsidor, men det vore galenskap att frivilligt placera länkar där. Den enda annonsplats vi köper är direkt på Googles sökresultat. Googles algoritmer beaktar var en länk kommer ifrån. Så, länkar vi på en porr- eller piratsida kommer Google anse oss vara en oseriös aktör vilket straffar länkens ranking. Vi skulle alltså skjuta oss själva i foten om vi gjorde på det här sättet. Vi har inget att vinna på det.", förklarar Robert Andersson.

image

Istället berättar han att det inte är helt ovanligt att konkurrenter som vill sänka ett annat bolags ranking tidigare har lagt ut länkar på tveksamma webbsidor. När Catena Media upptäcker att så har hänt sammanställer de länkarna och anmäler till Google att det inte är bolaget som lagt dem där och att de inte vill kännas vid dem.

Aktien upp 28 procent

Den 26:e februari släppte bolaget bokslutskommuniké och rapport för fjolårets fjärde kvartal. Catena Medias intäkter ökade med 307 procent för fjärde kvartalet 2015 jämfört med motsvarande kvartal 2014 och 284 procent för helåret 2015, jämfört 2014. I euro motsvarar det 5,9 miljoner (1,45) och 14,94 miljoner (3,89). Enligt Robert Andersson stod fjolårets förvärv för två tredjedelar, eller 200 procent, av intäktsökningen och den organiska tillväxten för resterande ökning. Enligt vd:n är det mer än bara den aktuella marknadssituationen som möjliggör Catena Medias tillväxt.

"Vi växer mycket fortare än marknaden som har en projicerad ökning med sex till sju procent per år. Vi har växt med 300, per år, sedan 2012. Det är vår teknik, vår aktiva tillväxtstrategi och vår ambition som möjliggör det. Vi vill bli störst i världen. Vi ska bli spelbolagens Hotels.com.", säger Robert Andersson.

Som ett steg i ledet mot att bli världsledande har Catena Media börsnoterat sig på First North Stockholm. Handeln startade den 11 februari och till dags dato har aktien stigit med 28 procent. Det kapital bolaget tog in genom emissionen öronmärktes för ytterligare förvärv, vilket man införlivat den gångna veckan. Dessutom, menar Robert Andersson, har man fått en bra bas av aktieägare. Swedbank Robur och Knutsson, spelfamiljen i Göteborg, är några av dessa.

"Som äpplen och tomater"Medan det på pappret går som tåget för Catena Media har man, som alla andra bolag, några utmaningar längs vägen till framgång. Inom spelbranschen finns ännu spelmonopol i flera länder, såsom Sverige, och det krävs ständig uppdatering av vilka lagar och regler som gäller. Förutom det har Catena Media ett mer säreget problem, nämligen att bli jämförd med branschaktören TradeDoubler."TradeDoubler är oftast det enda affiliate-bolaget man känner till men det är som att jämföra äpplen och tomater. Det är inte alls samma sak.", säger vd:n om jämförelsen.

TradeDoubler är en mellanhand som mäklar trafik mellan webbplatsägare och annonsörer. Enligt Robert Andersson var de tidigare relativt ensamma om detta men i dag finns "en uppsjö av alternativa aktörer". Catena Media å andra sidan, äger all sin trafik i samtliga led och säljer sedan sin egen trafik till spelbolagen.

image

Catena Media handlas under måndagen kring 42 kronor. Introduktionskursen var 33 kronor.

/Emelie Lundgren

Catena Medias sex största ägare

Optimizer Invest Ltd: 15,97 procent av kapital och röster.

Aveny Ltd: 9,93 procent.

Pixel Wixard Ltd: 7,97 procent.

LFJK Ltd: 6,49 procent.

Investment AB Öresund: 5,89 procent.

Swedbank Robur AB: 5,89 procent.

==============================================================

OM CISION PROMOTED:

Cision Promoted är ett samarbete mellan Cision och Nyhetsbyrån Direkt. Tjänsten ger Cisions kunder möjlighet att synliggöra sina nyheter och pressmeddelanden i form av redaktionella nyhetsartiklar. Tjänsten är finansierad av bolagen som beställer genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint.

Nyhetsbyrån Direkt ansvarar för produktion och att tjänstens kvalitet och relevans säkras. Den produceras av en särskild redaktion som arbetar enkom med Cision Promoted utan samverkan med Nyhetsbyrån Direkts redaktionella verksamhet.

Nyhetsartikeln publiceras på platser som säkerställer att materialet når kapitalmarknad och media, exempelvis via Placera, Sveriges största sajt för privatsparare som ägs av Avanza, och nyhetsportalen Cision News. Marknaden nås också via Infront som är ett av marknadens största informations- och handelssystem för placerare i Sverige. Ytterligare distribution adderas successivt.